torsdag 24. mars 2011

Mine søte høner...

Jeg er så heldig at jeg bor slik til at vi kan ha noen husdyr.. Vi bor i ett boligfelt i ei lita vakker bygd. Ca 200 meter bortenfor oss har mine svigerforeldre sommerhus.. På deres tomt har vi vært så heldige å få ordne ett av uthusene om til stall. På dette området bor det nå to hester og tre høner (og mange, mange mus...). Å ha høner er veldig koselig. Jeg har slike (litt kjedelige) hvite, men de er superflinke eggleggere:)


                                         Koselig å pynte dem med søte stempler...:)

Vi har nå hatt hønene i ca ett år nå, og jeg må virkelig si at høner gir lønn for strevet.. Stort sett blir vi velsignet med tre store egg hver dag. Ikke er det så veldig mye arbeid med de heller. De har ett lite hønsehus med varmelampe over seg og en liten luftegård.. Mat får de morgen og kveld, samtidig som hestene, og møkkingen er fort gjort:) Morsomme er de også, tigger og elsker selskap.. Men det beste er nok eggene, ferske egg når vi måtte ønske, store er de også:)


                                          Her poserer prinsesse Lea..

Dette er noe jeg absolutt anbefaler om du har mulighet..
Har du lyst til å vite litt mer om hønsehold, har bloggeren bak bloggen  http://www.kjoekkentjeneste.blogspot.com/ skrevet et koselig og lærerikt innlegg om hønsehold under etiketten "hønseliv".
Selv ønsker jeg meg ett par høner til, gjerne i en litt mer spesiell utgave enn mine hvite..

I morgen er det helg!! :)
(Og jeg har fått min første award, den skal jeg skrive om i morgen:-) )

Åse-Lill

3 kommentarer:

  1. Åh, har du virkelig høner...? *sukk* det har vi så lyst på, men det aner meg at noen naboer kan bli litt smågærne hvis vi ordner hønsegård i hagen her...
    Kanskje vi etterhvert flytter mer landlig permanent og DA blir det ferske egg fra egne høner på oss også:)
    Klem:)

    SvarSlett
  2. Tjihi, ja mulig at det hadde blitt litt problematisk!! Får satse på at du får hønene dine om du flytter litt mer landlig:-)

    SvarSlett
  3. Å... det e så koselig med høner, savner det,mine høner som æ hadde gikk løse her på gårds plassen, men så lenge æ har Molly, kan æ ikke ha høner, for æ trur ho hadde ete dem opp ;O))))
    Det er så gode egg, færske hvær dag.

    SvarSlett

Heisann

Jeg blir meget glad om du legger igjen en liten kommentar:)